A debreceni városi közgyűlés július 10-i szándéknyilatkozata alapján jelenlegi állapotában megszűnik létezni a debreceni MODEM. A művészeti intézmény “önkormányzati asszimilációját” egy tartózkodás mellett szavazta meg a város közgyűlése s a döntés azt jelenti, hogy a MODEM Nonprofit Kft megszűnik, az intézmény elveszti szervezeti önállóságát és a városi fenntartású Déri Múzeum tagintézményévé válik.
Dr. Kukla Krisztián, a MODEM ügyvezető igazgatója pénteken közleményt adott ki, amelyben az áll, elhibázottnak tartja a döntést, az indoklását pedig „különösen kétségesnek”. Kukla szerint az önkormányzat által megfogalmazott cél, a közgyűjteményi státusz és az ehhez kapcsolódó források elérése összevonás nélkül is megvalósítható.
Az igazgató a közleményében a MODEM elért eredményeire, szakmai presztízsére hivatkozik, és arra, hogy a Déri Múzeumnak nincs igazi, minőségi kortárs és modern anyaga. Mint írja: „a Déri Múzeum valóban fontos néprajzi és pl. egyiptomi gyűjteménnyel rendelkezik, kortárs és modern művészeti gyűjteménye azonban semmiképpen sem nevezhető kimagaslónak. Ugyanakkor a két intézmény eddigi együttműködése zavartalan és intenzív volt, egymás közelsége kölcsönös előnyökkel járt. A MODEM ’betagozódásával’ az eltérő nézőpontok izgalma, a sokszínűség tűnne el a városi kulturális kínálatból.”
Kukla utal a Déri Múzeum problémáira is: „a 2012-es újranyitás óta nem sikerült az állandó kiállításukat megnyitni, a problematikus felújítás kérdései máig rendezetlenek, nem készült még el az irodalmi állandó gyűjtemény a Medgyessy Ferenc Emlékmúzeum telephelyén sem, a legújabb hírek alapján pedig a múzeum legnagyobb vonzerejű műve, a Munkácsy-trilógia sem tartható immár egyben.”
Ez arra vonatkozó utalás, hogy a trilógia Krisztus Pilátus előtt című képe visszatérhet Kanadába, miután a megvásárlásáról, illetve a bérleti időszak meghosszabbításáról szóló kormányzati tárgyalások nem voltak sikeresek. A kérdésről egyébként ma az EMMI és Kósa Lajos, Debrecen polgármestere is nyilatkozott, kifejezték, hogy változatlanul a trilógia együtt tartása a cél.
A MODEM ügyvezető igazgatójának közleménye szerint egyedül a 2007-es évük volt veszteséges, így az összevonás gazdasági racionalitása is megkérdőjelezhető. A szöveg kitér ezen felül arra a híresztelésre is, hogy az összevonásnak az Antal-Lusztig gyűjteményből eltűnt festmények miatti kártérítéshez van köze. Kukla leszögezi, „a közvetlen összefüggés elképzelhetetlen”. Az egyik kereskedelmi rádió péntek reggeli műsorában egyébként maga Antal Péter, a MODEM-ben letétbe helyezett gyűjtemény tulajdonosa is kizárta a kettő közti kapcsolatot.