A Magyarországon is működő bauMax barkácsáruház-lánc már évek óta anyagi gondokkal küzd. Az osztrák tulajdonú vállalkozás komoly próbatétel előtt áll. Alapító tulajdonosa a híres műgyűjtő Karlheinz Essl és felesége 1999 óta saját magánmúzeumot működtet a Bécstől csupán pár kilométerre fekvő Klosterneuburgban. Most azonban cége és csupán Ausztriában 4000 munkahely megmentése érdekében eladná 1970 óta tudatosan épített 7000 darabos gyűjteményét az osztrák államnak. A sors fintora, hogy vállalkozása tette lehetővé gyűjteménye felépítését, most pedig képei menthetik azt meg a felszámolástól.
Fotó: Frank Garzarolli, Essl Museum
A kérdés azonban még nem eldöntött, a konkrét tárgyalások a napokban kezdődnek. Ha Josef Ostermayer, a kultúráért felelős miniszter mégis nemet mond az amúgy igen nagylelkű ajánlatra, akkor félő, hogy a gondosan felépített gyűjtemény szétszóródik a világban. Igaz, ha egyesével adják el a darabokat, elvben akár kétszer, háromszor annyit is kaphatnának érte, mint amennyit az államnak kellene fizetnie. A gyűjtemény könyv szerinti értéke 86 millió euró. Másfelől, ha az óriási gyűjtemény mégis „rászabadulna” a helyi aukciósházakra, annak kiszámíthatatlan következményei lennének a piacra és az árakra nézve, hiszen ekkora mennyiség nagyjából a tízszerese az osztrák aukciósházak egész éves kortárs forgalmának. A gyűjtemény még csak két éve működik közhasznú alapítványként, a helyi jog szerint „érinthetetlenségéhez” öt év lenne szükséges. Ennek híján a művek a cég csődje esetén a hitelezők kártérítésére fordítandó alapba kerülnének.
A fő probléma természetesen az idő. A helyzet ugyan feszült, de ez még nem jelenti azt, hogy az áruházlánc holnaptól bezárna. A bauMax kilenc országban, 158 áruházában 8900 embert foglalkoztat. Az már bizonyos, hogy Törökországból és Romániából kivonulnak, a többi állomás megtartása még kérdéses. Az Essl gyűjtemény a 20. és 21. század művészetére nyújt nemzetközi rátekintést, középpontjában olyan osztrák művészek munkáival, mint Arnulf Rainer, Maria Lassnig, Valie Export, Hundertwasser, Hermann Nitsch vagy a tavaly az Albertinában első retrospektív kiállítását bemutató Gottfried Helnwein. Ha az állammal folytatott tárgyalások sikeresen zárulnak, az épület továbbra is a családé maradna, nem módosulna a működés rendje sem, csupán a képek tulajdonjoga változna meg.