„Túlérzékeny sem akarok lenni, de érzéketlen sem”
A tavalyi év egyik legizgalmasabb kiállítása, vagy inkább megjelenése Wolfgang Tillmansszé volt a budapesti Trafó Galériában. Itt jártak gazdag életművének fontos munkái és a A te tested a tiéd / Your body is yours című kiállítás apropóján itt járt ő maga is. Sajátos pillanatban érkezett: a pandémia enyhülésekor, a fokozatos nyitás idején, a kormányzat homofób kampányának felfutása idején. Nem véletlen, hogy pont ekkor. Csak néhány lapnak adott interjút budapesti tartózkodása alatt, köztük elsőként az artportálnak.

Valahogy így matatunk mindannyian lezáratlanul privát múltunk körül
Kevés kortárs művészeti centrum van Budapesten kívül. Pécsen az utóbbi időben örvendetesen feléledtek a város kortárs művészeti kiállítóterei, helyszínei, köztük a Zsolnay-negyedben levő m21 galéria is. Itt rendezték meg Nemes Csaba életműkiállítását az ősz folyamán. Erről az átfogó kiállításról közöltünk elemző kritikát.

Az artportal az elmúlt időszakban viszonylag nagy teret szentelt a köztéri emlékművek kérdésének. Több vonatkozásban is szó volt erről a témáról és ennek kapcsán az emlékezet és emlékezetpolitika kérdéseiről. A cikkek és interjúk egy része egy, a Főváros által kezdeményezett új projekt, a háborúkban megerőszakolt nők emlékére állítandó emlékmű köré csoportosult. Ebben a sorozatban közöltünk interjút mások mellett Aleida Assmannal is, aki Pető Andreával beszélgetett az emlékezet és a társadalmi változás összefüggéseiről.

„A moralista vonal művészeti kontextusban zsákutca”
Ha már köztéri művészet: nem lehetett szó nélkül hagyni a tavalyi év egyik legnagyobb vihart kiváltó esetét, a budapesti IX. kerület köztéri művészeti pályázatát. Ennek keretében valósult meg Szalay Péter Prizma című köztéri alkotása, amely ugyan rövid ideig állt csak a Ferenc téren, mégis komoly indulatokat váltott ki, és mintha a nem túl sok optimizmusra okot adó hazai közállapotok sajátos tükre (vagy egész pontosan prizmája) lett volna. A művészt azonban messze nem csak erről a munkájáról kérdeztük.

Egy magyar képzőművész a New York-i high life nyomába eredt, méghozzá sajátos módon. Schmied Andi egy alteregó segítségével jutott be olyan felhőkarcolók olyan apartmanjaiba, amelyek üresen állnak és amelyeket ingatlanosok próbálnak kiadni jobbára csillagászati összegekért. A panoráma magánosítása, a városi térkialakításban és használatban konzerválódó egyenlőtlenségek – sok minden eszünkbe juthat a projekt nyomán, nem csak az értelmetlennek tűnő luxus, az élhetetlennek tűnő felhőkarcolók. A projekt manifesztációja egy könyv lett, amelyet prágai kiadó jelentetett meg. Szemléztük a Private Views című prjektet és könyvet.

Megfizetni Nyan Catet: miért ér több tízezer dollárt egy milliárd példányban létező file?
2021 sok egyéb mellett az NFT éve is volt. Több cikkben próbáltuk bemutatni és értelmezni a jelenséget, a sorban ez volt az első. A Qubit.hu-val partnerségben közöltünk kisokost arról, hogy mi is az a non fungible token, milyen módon vannak művészeti vonakozásai és persze, hogy látszólag értéktelen digitális adatállományokon mégis mi kerül annyiba?

Az örökké kortárs mű. Az első NFT-jével berobbant Beeple ismét kitalált valamit, ami bejött
Az NFT hullám megteremtette a maga sztárjait is. Beeple kétségkívül ilyen sztár. A 40 éves Mike Winkelmann, 2021 talán legnagyobb felfedezettjévé vált a műtágypiacon. Tavaly tavasszal a Christie’s-nél eladott NFT-jével egyből a harmadik legdrágább élő művésszé vált, és őszre is tartogatott meglepetést: akkor egy fizikailag is létező műtárgy és az NFT kombinálásával sepert be közel 30 millió dollárt.

Hasonló ügyek, eltérő döntések
Folyamatosan foglalkoztunk a restitúció kérdésével. A vészkorszak vége óta eltelt háromnegyed század sem volt elég a zsidó tulajdonosaiktól lefoglalt, elrabolt, vagy messze áron alul eladni kényszerített műtárgyak egy része sorsának igazságos rendezésére. Az 1998-ban 44 ország képviselői által elfogadott Washingtoni Alapelvek ugyan felgyorsították a folyamatot, de az ügyek rendezése továbbra sem mindig azonos mércével történik – ilyen példákat hasonlítottunk össze ebben az augusztusi cikkben.

Ahogy egyre több országban épülnek kiemelkedő jelentőségű magángyűjtemények, mind több helyen merül fel az igény, hogy például az örökösödési vagy a vagyonadó műtárgyban is leróható legyen. 2021-ben követtük ennek a vadonatúj adózási formának az elterjedését is.

Secondary Archive: egy új platform Közép- és Kelet-Európa nőművészeinek
Közép- és Kelet-Európa nőművészei hosszú időn keresztül kétszeresen is hátrányos helyzetben voltak: munkáikat egészen a legutóbbi néhány évig mindenütt lényegesen kisebb figyelem és érdeklődés kísérte, mint férfi pályatársaikét, másfelől egy olyan régióban működtek-működnek, amire a globális művészeti szintéren a big player-ek árnyékában ugyancsak kevés reflektorfény jutott. Egy Varsóból indult kezdeményezés a közép- és kelet-európai nőművészek adatbázisa és platformja lett.
