Április végig volt látható a bécsi Kunsthistorisches Museum Vermeer
kiállítása (kritikánk: itt), és már hamarosan nyílik a mester újabb tárlata a hágai
Mauritshuis épületében. A holland főváros múzeuma a művész három
fiatalkori alkotását állítja központba. A húszas évei elején járó
Vermeer út- és stíluskeresését mutatja a bibliai témájú Edinburgh-ban
őrzött Krisztus Mária és Márta házában, a mitológiai Diana és a nimfák
és a zsáner kategóriába tartozó, drezdai Kerítőnő. Az 1653 és 1656
között festett képektől jól elkülöníthetők az olyan 1660 után készült
alkotások, mint például Delft látképe vagy Lány gyöngy fülbevalóval
(Turbános nő). Az összehasonlításra a látogatóknak is lehetőségük lesz,
mivel a két világhírű festmény szintén a kiállító múzeum tulajdonában
van. A művészettörténészek már régóta keresik azon alkotásokat, melyek
kapcsot jelentenek a két korszak között.
Ezen elvárásnak akart „megfelelni” a hamisító Han van Meegeren (1889–1947), akit csak a nácikkal való kollaborálás vádja késztetett arra, hogy leleplezze magát. Nemcsak Vermeer, de más holland mesterek, Frans Hals, Pieter de Hooch és Gerard ter Borch „alkotásai” is kikerültek ki a keze alól. A rotterdami Museum Boijmans Van Beuningen ezekből a hamisítványokból mutat be egy tucatot, párhuzamosan a Mauritshuis kiállításával. Látható lesz az Emmausi vacsora is, amelyet 1937-ben a múzeum korábbi igazgatója vásárolt meg 540 ezer guldenért abban a hitben, hogy egy korai Vermeer-műről van szó. Nem ő volt a megtévesztés egyedüli áldozata, a korabeli szakma nagy része szintén a mester alkotásának tartotta a festményt. Az amszterdami Rijksmuseum még cserét is felajánlott: a Szerelmi levelet olvasó hölgyet ezért a képért. Az üzlet nem jött létre, a rotterdami múzeum, mint gyűjteményének egyik ékességét állította ki. A két kiállítás, melyek május 12. és augusztus 22. között tekinthető meg, jó kiegészítői lehetnek egymásnak.