A műkereskedelemben egyre nagyobb szerepet játszó név-kultusz, az alkotásokból kiszoruló gondolat, és a tudatlanság szülte mesterművek ellen szólal fel a Frankfurtban ma nyíló kiállítás. Tizenegy nemzetközi, szándékos névtelenséget vállaló művész munkáit tekintheti meg a közönség január 14-ig.
A szerzőség és az alkotás eltorzult hierarchiáját vitató kiállítók – anonim kurátorral – manifesztumban rögzítették a tárlat fő célját: a kortárs képzőművészet terén jelenleg uralkodó névbálványok status quo-ja helyett – a status incognitus-lét bemutatását. A fitogtatott ismeretlenség hátterében a művészeti marketing, és az ennek tökéletesen alárendelt képzőművészet áll. Mint ismert, ebben az összefüggésben a mű mint áru, a művészek neve pedig mint márkajelzés van jelen, ami a megkülönböztetés legfőbb alapja a piacon. A tartalom, gondolat csak másodlagos. A hírnév már önmagában is eladható. Ezen a bizonyos hírnév piacon sokféle névvel találkozhatunk. Léteznek valóságos- és művésznevek, és vannak olyanok, akik egy álnév mögött hűsölve élvezik hírnevük ámokfutását, mint például Banksy.
A Schirn Kunsthalle névtelen kiállítói is – minden szimpatikus elvük mellett – csak egy bizonyos időre vállalták az ismeretlenséget. Ha őszinték akarunk lenni önmagunkhoz, be kell látnunk, hogy a marketing világában ez is kiváló reklám. Az önfeláldozó művészek ugyanis bizonytalanságban hagyva a közönséget csak annyit közöltek, hogy a „lejárati időponthoz” közeledve felfedik kilétüket.
Hiába, a hírnév piacon a gondolat tényleg csak másodlagos.
Anonymous. In the Future No One Will Be Famous. 2006. október 31. – 2007. január 14. Schirn Kunsthalle, Frankfurt.