A fenyők árnyékában – Kínai mestermunkák a Shanghai Múzeumból (Musée Rath, Genf │ 2004. szeptember 16 – 2005. január 16.)
• A kínai Shanghai Múzeum mintegy 130 darabból álló kollekcióját hozta Genfbe, a helyi Rath Múzeumba. A kiállítás abba a korszakba kalauzolja a látogatót, amely a Ming dinasztia (1368-1644) utolsó évtizedeitől a Mandzsu dinasztia végéig, 1911-ig tartott.
• A kiállítás nyitva mindennap hétfő kivételével 10-17 óráig, szerdán 12-21 óráig. Belépődíj 9.- CHF, 18 év alattiaknak ingyenes. Ingyenesen látogatható továbbá minden hónap első vasárnapján, amikor különleges élményben is lehet részünk: Wang Fei, Genfben élő kínai kalligráfus mester tart bemutatót művészetéből.
A kései Ming dinasztia radikális gazdasági és szociális változtatásairól ismert, és arról, hogy visszatért a klasszikusok tanulmányozásához. A Jangce folyó alsó medencéje és deltája, Suzhou, Nanking, Hangzhou és Shanghai városok környéke volt a kulturális élet központja. Nagyon sok 17-dik századi kínai művész és tudós választotta ezt a régiót életének és alkotásának helyszínéül. Ezek a tudósok és művészek legalább annyira voltak festők és kalligráfusok, mint zeneművészek. Kiképezve a birodalmi adminisztrációra, megpróbálták összeegyeztetni megszorításoktól terhes mindennapi életüket morális és esztétikai vágyaikkal. Elszakadva, ha csak rövid időközökre is a stresszes politikai világtól, megnyugvást és inspirációt kerestek idillikus kertjeikben, ahová néha visszatértek egyszerű remeteéletet élni. Egyedül vagy hasonló gondolkodású társaik körében engedték szabadon alkotói fantáziájukat, ragadtak tollat és ecsetet, vagy pengették citerához hasonló hangszereiket.
A kiállítás egy ilyen kis kert miliőjének felidézésével indul: a látogató beleélheti magát abba a környezetbe, melyben a művészek éltek és alkottak, majd innen indulhat tovább a témák szerint csoportosított alkotások és tárgyak világába.
Az első megálló a „Tudós műhelyének 4 kincse”: a tinta, az ecset, a tintakő és a papír, melyek a művészek elsődleges eszközei voltak. Ezekhez járult a rengetegféle és fajta kiegészítő, mint az ecsetmosók, tolltartók és a bronz vagy jade nehezékek, amik a papírtekercset voltak hivatottak megóvni a feltekeredéstől, míg a művész dogozott. Ízléses és elegáns tárgyak, alapanyaguk nemesfa, lakk, bambusz, jade és kerámia – együtt kiállítva a korszak eredeti és jellemző bútordarabjaival. A művészek szívesen vették körül magukat számukra is antik gyűjtemények darabjaival: akár ezeréves bronzszobrok és kerámiák, jadeszobrocskák és híres mesterek festményei, kalligráfiái – ezek inspirálták, és gyökereikre emlékeztettek őket.
A következő téma a kalligráfia, a vizuális kínai művészet talán legillusztrisabb képviselője. Az önkifejezés legmagasabb foka, mely rendkívüli koncentrációt és mesteri ecsetkezelést kíván meg. A kiállított darabok – kifüggesztett papír és selyemtekercsek versekkel, bölcseletekkel, gyakran festményekkel díszítve és egyszerűségükben is hihetetlenül kifinomultan megalkotott levelek, melyet barátok írtak egymásnak – próbálják visszaadni azt a belső ritmust, mely ezekben a kompozíciókban megtalálható.
Ezután következnek a festmények, melyek a tudósok, mandarinok és művészek mindennapi életét ábrázolják. Ahogyan például a négy darabból álló tekercssorozat, az „Előkelő emberek társaságában” is bemutatja, egy idillikus kerti környezetben a művészek kedvenc tárgyaikkal
körülvéve és kedvelt foglalatosságaik közben : zene, kalligráfia, festészet, költészet és weiki (sakk).
A zene legalább olyan fontos szerepet játszik a kínai művészetben, mint a költészet, festészet és kalligráfia. Az előadóművészek hangszere ebben az időben a qin, egy hét selyemhúros citeraféleség volt, melyből földöntúli szépségű hangokat csalogattak ki a hozzáértők a kiváltságos vájt fülű hallgatóság számára. Két kiállított darabot tekinthetünk meg. Habár a hangszert legtöbbször csak ebben a környezetben szólaltatták meg, elég gyakran ábrázolják a kínai festészetben idealizált képként: egy magányos művész egyesül a Természettel, amint egy ősöreg fenyő alatt a vízesés mellett hangszerén játszik.