Foglaljuk le jegyünket interneten, álljuk végig a biztonsági ellenrőrzés miatt felgyülemlett sort, azután várjuk ki türelemmel, amíg a látogatók sűrűje kellő közelségbe enged bennünket is a festményekhez.
Kitartásunk megérdemelt jutalma egy szellemi frisseségtől pezsgő múltba visszatekintő, példát mutató, remekműveket felsorakoztató, lenyűgöző kiállítás élménye lesz.
A Grand Palais-ban látható Matisse, Cézanne, Picasso … Steinék kalandja tárlat rendezői a Stein-testvérek egykori, az idők során szétszóródott és napjainkban különböző magán -és közintézményekben őrzött gyűjteményének rekonstruálására vállalkoztak. A kísérőszövegekkel, korabeli fotókkal és dokumentumokkal kísért mintegy kétszáz alkotás amellett, hogy a festészet XX-ik század első felében bekövetkezett, az avantgardizmusnak kaput nyitó megújulásáról ad számot, arra is rávilágít, mit köszönhet a művészettörténet a Stein-családnak.
Vásárlásaikkal, nyitottságukkal, befolyástól mentes ítélőképességükkel és korukat megelőző látásmódjukkal ők teremtették meg az alkotáshoz szükséges morális és anyagi feltételeket a XX-dik századi képzőművészet két legkiemelkedőbb alakja, Picasso és Matisse, és rajtuk kívül sok más, pályája elején járó művész számára is. Vajon nem torpant volna meg rövidebb-hosszabb időre Henri Matisse az 1905-ben kapott támadások miatt, ha Leo Stein nem vásárolja meg az Őszi Szalon botrányt kiváltó « fauve » festményét, a Kalapos hölgyet (La Femmeau chapeau)? Létrejött volna-e Sarah Stein ötlete és bíztatása nélkül Matisse később százak által látogatott művészeti akadémiája? De említhetjük Pablo Picassot is, akit Gertrude Stein bátorítása és vásárlásai segítették hozzá széles körben értetlenül fogadott kubista kísérleteinek folytatásához. Nem elhanyagolható tény az sem, hogy Gertrude személyisége számos festőt, elsőként Picassot (1906-ban), majd a későbbiekben Vallottont, Man Ray-t, Jo Davidsont, Jacques Lipchitzet, Dora Maart, Marcoussis-t és Picabiát inspirálta portréjának megörökítésére szoborban, festményben és fotón.
A nyolc fejezetre osztott kiállítás, amely elénk tárja a fiatal Leo Stein korai gyűjteményét, Michael et Sarah Stein « Matisse-ait » és Gertrude « Picasso-it », külön részt szentel a szombati szalonoknak (Samedis des Stein): délután 6 órától az idősebb testvér, Michael és felesége, Sarah otthona, a rue Madame-ban, este 9-től Gertrude és Leo lakása a rue Fleurusban adott kíváló alkalmat az összegyűlő színes társaság, köztük Braque, Apollinaire, Picabia, Duchamp, Stieglitz, Man Ray, Gris, Laurencin, Masson, Hemingway, Henri-Pierre Rochéés Fitzgerald számára beszélgetésre, vitára és az akkori kortárs festők képeinek megismerésére. Kezdetben Picasso és barátai az 1902-ben Párizsban letelepedő Leo Stein gyűjteményét képező Manet, Renoir, Degas és Cézanne-alkotások, nem utolsó sorban a Fürdőzők miatt zarándokoltak el a rue Fleurus-be, amint ez egy rajzokkal kísért Picasso-levélből is kitűnik, néhány évvel később viszont már Picasso és Matisse alkotásai vonzották a modernizmus iránt érdeklődő látogatókat. Maga Picasso is a rue Fleurusben találkozott először Matisse második nagy botrányt kiváltó festményével, a Kék akttal (1907), amely előtt először értetlenül állt, majd annyira hatása alá került, hogy azaz akkor készülő Avignoni kisasszonyokra is kihatott.
Édouard Manet: Bál az Operában (1873); Paul Cézanne: Öt alma (1877-1878), Henri de Toulouse-Lautrec: Szalon (1893), Pierre Bonnard: Szieszta (1900), Paul Gauguin: Napraforgó fotelben (1901); íme példaként néhány mű – Matisse szobrai és megannyi fauve-képe, Picasso korai festményei és kubista kompozíciói, valamint Juan Gris, André Masson, Francis Picabia, Balthus és Atlan alkotásai mellett – a Stein-család gyűjteményének remekművei közül, amelyek a párizsi kiállítás után a New York-i Metropolitan Museum of Art-ban is bemutatásra kerülnek.
Matisse, Cézanne, Picasso … L’aventure des Stein
Grand Palais
2012. január 16-ig